I går kveld var om lag 30 bransjetopper samlet i Polestar Space i Oslo for arbeidsmiddag om mangfold i anledning Kvinnedagen. Det var en oppløftende kveld! Med svært kompetente innledere, reflekterte samtaler rundt bordene og gode innspill til hva vi kan gjøre sammen som bransje for å bli bedre på mangfold. God mat var det også! Bak arrangementet sto Audi, BOS, Polestar og NBF.

På svært mange områder har vi som bransje mye å være stolt av. Fellesskapet – og viljen til å dra lasset sammen, som til fulle kom til uttrykk under gårsdagens middag, er en av våre største styrker.

Bilbransjen er offensive og har kastet seg rundt for å være langt fremme i det grønne skiftet. Vi er (ekstremt) omstillingsdyktige. Vi klager lite, bidrar til vekst og verdiskaping over hele landet, og har ansatte i nesten hver en avkrok. Disse kvalitetene må vi bruke for å sette fart på mangfoldsarbeidet. For når det kommer til mangfold, er det vi har levert så langt skikkelig stusselig.

I fjor gjorde Kantar, på vegne av Harald A. Møller, en undersøkelse som viste at hele 95,4 % av kvinner ikke har vurdert en jobb i bilbransjen. For en bransje som mangler arbeidskraft og leverer produkter til hele befolkningen er det et urovekkende høyt tall. Bare om lag én av ti ansatte i bransjen er kvinner.

Fraværet av mangfold i bransjen er en form for selvskading. Gjennom ikke å sørge for å være en attraktiv bransje for hele befolkningen, sløser vi med de tilgjengelige ressursene i et arbeidsmarked som skriker etter fagfolk. Samtidig vet vi at mer mangfold på arbeidsplassen gir bedre arbeidsmiljø og styrker innovasjon. Slik handler mangfold om bunnlinjen og verdiskapingen i virksomhetene.

Portrett av Ida Krag.
Ida Krag. Foto: Thomas Brun/NTB/NBF

Det har ikke skortet på initiativer for å få en likere kjønnsfordeling i bransjen opp gjennom årene, men en varig endring har uteblitt – så langt i hvert fall. Det betyr ikke at vi skal gi opp, men det betyr at vi må jobbe hardere og smartere.

Helt avgjørende for fremdrift, er det at bransjeledere anerkjenner og eier problemet. Oppmøtet og engasjementet under gårsdagens middag viste med all mulig tydelighet at lederne i bransjen tar ansvaret.

Under vår treretters hadde vi forskjellige diskusjonstema til de ulike rettene. Til forrett var det kamskjell – og åpenhet. Vi må bygge god feedback-kultur, og omfavne at folk tenker annerledes. Det er først og fremst et lederansvar, og fordrer at lederne selv er åpne og mottakelige.

Til hovedretten var det kveite – og mål. Mål kan være omfattende og hårete med uttalte ambisjoner for mangfold. Men mål kan også handle om å sette av tid til å snakke mer om kultur, samarbeid og verdier, og tørre å (av og til) bruke mindre tid på de harde KPI’ene.

Det var sitronterte – og tiltak til dessert. Hvor veien går videre er et stort tema, og det er mye å fordøye. Men noe er opplagt.

Vi må være åpne om utfordringene, sette mål, og jobbe hardt for å nå dem. Også må vi lære av hverandre. Rekrutteringen til yrkesfagene for å få flere kvinner inn i produktive stillinger må jobbes mere med. Noen av forslagene fra i går handler om å få bransjen inn i skolen tidligere, og å jobbe mer målrettet mot rådgiverne på ungdomstrinnet. Jenter – og gutter – og foreldre! må vite mer om mulighetene i bransjen. Gamle fordommer må brytes ned. Høstferiejobbing i bransjen for ungdomsskoleelever er et godt eksempel fra Kristiansand på et effektivt rekrutteringstiltak som har truffet jenter godt.

Samtidig finnes det masse kompetente kvinner i andre bransjer som enkelt kan «omskoleres» til en rekke roller bilbransjen, og som helt sikkert har kompletterende kompetanse og erfaringer som vil styrke virksomhetene. Det får så være at rekrutteringsprosessene kan ta noe lenger tid og føles brattere. Den ekstra mila må vi gå.

Et av forslagene handlet om å få mer info om hva kvinnene som er i bransjen allerede tenker, både for å beholde dem og for å få vite mer om rekruttering. Vi trenger også å løfte frem rollemodeller, og vi må lære av hverandre, gjennom å dele både suksesshistorier og tiltak som ikke har fungert. Her ble NBF utfordret til å skape arenaer, og vi lover å holde trykket oppe.

Vi opplever nå et sterkt økende engasjement for mangfold i nær sagt alle deler bransjen, det gledes! Samtidig må vi være forberedt på at akselerasjonen nok vil være mer på nivå med en gammel dieselbil enn en moderne elbil, men vi skal komme oss fremover likevel.