EU’s Corporate Average Fuel Economy (CAFE) regelverk setter strenge utslippsgrenser for nye biler som selges i EU. Dette rister i grunnvollene for europeisk bilindustri ift. utslippsmålene og kommende bøteregime. Vi er spente på hvilke utslag av dette vi vil kunne se i Norge. 

For bilprodusenter betyr regelverket at det gjennomsnittlige CO₂-utslippet fra alle solgte biler i Europa må holdes under en bestemt grense, som stadig strammes inn. Fra 2025 må bilparken i snitt slippe ut maks 95 gram CO₂ per kilometer, med ytterligere reduksjoner planlagt frem mot 2030.

knut martin breivik
Knut Martin Breivik. Foto: NTB kommunikasjon

Hvis en produsent overskrider grensen, påløper betydelige bøter per gram over målet per solgte bil. Dette presser bilindustrien til å øke produksjonen av lavutslippsbiler og elbiler for å holde gjennomsnittet nede og unngå økonomiske straffetiltak. 

Slik det ligger an nå må de store produsentene kutte utslipp på hele bilporteføljen for å unngå høye bøter neste år. Dette setter bilindustrien under sterkt press til å elektrifisere modellutvalget sitt raskt, og gjøre batterielektriske kjøretøy (BEV) til et mer dominerende valg i markedet. 

En overflod av elbiler i markedet virker sannsynlig (produksjonen må jo gå), og det kan bli «vanskelig» å få tak i ICE-biler (biler med forbrenningsmotorer), i hvert fall med lange leveringstider. Dette kan også føre til såkalte «bundling» mellom BEV og ICE, der forhandlere må kjøpe et bestemt antall BEV for hver ICE-bil de ønsker å tilby. Dette kan føre til reeksport til BEV-vennlige land (les: Norge). For eksempel kan en forhandler få et forholdstall på 4:1 ved bestilling – for å få én ICE i Europa, må de samtidig ta fire BEV. 

Vi får se – 2025 blir et spennende år.  

kontaktkort knut martin breivik