Tirsdag 21. august var Norges Bilbransjeforbund og Bilimportørenes Landsforening vertskap for en delegasjon japanske bilforhandlere. De ønsket å lære mer om hvordan norsk bilbransje håndterer det grønne skiftet, og konsekvensene av elbil-inntoget i vår bilpark. Historisk har vi i Norge reist til utlandet for å lære av våre internasjonale kollegaer. Nå er rollene snudd om. Nå kommer internasjonal bilbransje til Norge for å lære. Årsaken er selvsagt elbilen.

Norge ligger langt foran alle andre land i salg av elbil. Dette gjør norsk bilbransjes erfaringer verdifulle for bilbransjen i andre land. JADA (Japan Automobile Dealers Association) var arrangør på japansk side, og deres delegasjon besto av 19 deltakere.

Den japanske delegasjonen sammen med representanter fra BIL og NBF. Foto: Ingrid Medland / NBF

Temaene som ble diskutert var:

• Bilmarkedet i Norge
  • Trender i Norge
  • Brukte biler
  • Servicemarkedet
  • HR og rekruttering

Gjennomgående tema var elbilandel, og hvilke utfordringer det medfører. Elbilpolitikken, manglende mulighet for reeksport av brukte biler samt PKK ble også diskutert. Og selvsagt var det mange spørsmål rundt norsk politikk og bransjens politiske utfordringer.

Fra NBF deltok Birger Skjellvik (styreleder i NBF), Stig Morten Nilsen (adm.dir i NBF), Egil Steinsland (kommunikasjonssjef i NBF), Ingrid Medland (salgs- og markedsansvarlig) og Knut Martin Breivik (fagsjef servicemarked og nyttekjøretøy). Fra BIL deltok Per Ragnar Johansen (President i BIL) og Erik Andresen (adm.dir i BIL).

Møtet ble avsluttet med lunsj i Næringslivets Hus.